Tuhkimo

Tuhkimo

2001

Arjen alkemiaa -trilogian aloittava Tuhkimo käsittelee lapsen syntymää ja varhaisia elinvuosia, perheyhteisön muutosta sekä erityisesti isän roolia. Sarja korostaa arjen arvokkuutta, Tuhkimon likaisten ja vähäpätöisenä pidettyjen tehtävien korvaamatonta tärkeyttä, jotta jokaisesta päivästä ylipäätään selvittäisiin.

”Alkemia on yritys valmistaa kultaa. Arjen alkemia on minun yritykseni nostaa pienet, arkiset hetket kullanarvoisiksi, Jaana Partanen sanoo.” Viikko Savo 9.1.2002

Teos sarjasta Tuhkimo, osa triptyykistä, 2001, sekatekniikka, koko 39 x 139 x 2cm. Kuvat: kotialbumeista

Jokainen hetki on ainutkertainen

Tuhkimo on perheen tarina, kaikille yhteinen ja jokaiselle erilainen. Kun ensimmäinen lapsi syntyy, maailma muuttuu. Lapsi on vallankumous, joka ulottuu vanhempien jokaiseen soluun ja jokaiseen hetkeen.

Partanen on käyttänyt Tuhkimo-teoskokonaisuuden kuvamateriaalina perheiden albumikuvia, joihin hän on yhdistänyt kultausta. Kultaamisen keinoin on korostunut jokaisen hetken merkittävyys, jokaisen ihmisen arvokkuus sekä jokaisen ihmissuhteen tärkeys. Teoksissa nousee esille perhekäsitteen ja erityisesti isän roolin muuttuminen. Taidehistoria on pullollaan kuvia lapsia hoivaavista naisista, lapsia hoivaavia miehiä sieltä ei löydy. meidän ajassamme ei olekaan enää niin vaikeaa löytää kuvauksen kohteeksi isää, jolta luonnistuu lastenhoito niin kuin äidiltä.

Teos sarjasta Tuhkimo, osa triptyykistä, 2001, sekatekniikka, koko 39 x 139 x 5 cm. Kuvat: kotialbumeista

Tuhkimo-kokonaisuuden teoksissa valokuvat on rajattu henkilöhahmoihin ja liitetty lehtikullasta sekä kullan värisestä lyöntimetallista valmistettuihin taustoihin. Teokset ovat pak­suja kuin kultaplootut. Ne ovat arkisten hetkien arkisista ku­vista syntyneitä kultaharkkoja. Juuri sellaisinahan, kultaisina ja kullattuina, meillä on taipumus muistaa lapsuuden päivät pian sen jälkeen, kun ne ovat jääneet taakse.

Teos sarjasta Tuhkimo, osa triptyykistä, 2001, sekatekniikka, koko 49 x 99 x 5 cm. Kuvat © kotialbumeista.

Jokainen askel on merkityksellinen

Uudestaan-videoteos

Tuhkimo-sarjaan liittyvä videoteos Uudestaan sai alkunsa syyskuussa 2001. Tuolloin maailman uutisten ykkösaihe oli New Yorkin World Trade Centerin kaksoistornien romahtaminen. Palikkakaupungin rakentamista ja sortumista koskeva leikki muuttui järkyttävällä tavalla todeksi. Uutislähetykset kelasivat tornien sortumista uudestaan ja uudestaan, mutta miksi juuri tämä videokuva syöpyi tajuntaamme niin voimakkaasti?

Uudestaan-videoteos ja Kultainen kaupunki, Väsbyn Taidehalli, 2017.

Still-kuvia Uudestaan-videoteos, 2002.

Uudestaan-videoinstallaatio, Lapinlahden taidemuseo, 2004.

Aina tulee jokin, joka huitaisee oman maailmamme kumoon

Kultainen kaupunki -installaatio

Kultainen kaupunki on Tuhkimo-kokonaisuuteen liittyvä suuri kullattujen palikoiden installaatio, josta muovautuu näyttelytiloissa kaupunkimaisia rakennelma punaiselle alustalle. Rakentajan tehtävä on suuri ja arvokas, niin arvokas, että Kultaisessa kaupungissa sitä saa toteuttaa vain valkoiset sormikkaat kädessä. Installaatio kutsuu kokeilemaan ja koskettamaan. Niin pienet kuin isot ihmiset voivat kokea yhä uudelleen sen ihmeellisen hetken, jolloin palikkatorni alkaa sortua.

Kultainen kaupunki, Kouvolan taidemuseo Poikilossa, 2018.

Kultainen kaupunki, Kajaanin taidemuseo, 2008.

Rakenna oma installaatiosi

Ristiretki sateen jälkeen

Teos on leikkivän aikuisen kannanotto maailmalla vellovaan ristiretki-intoiluun.

Kuinka paljon laitamme rahaa aseisiin? Kenen motiivina sodat ovat? Millainen globaali bisnes alkaa pommien putoamisesta? Kenelle tuhoaminen tuo vaurautta? Entä avustusjärjestöt ja jälleenrakentajat, eivätkö nekin elä sodista ja tragedioista? Kuinka pitkälle aallot ulottuvat?

Teoksessa avautuu ajatusleikki: mitä jos pommit olisivatkin aseiden hintaisia hyviä ja eheyttäviä tekoja, millaista vaurautta niillä saataisiin ja millaisia pinta-aaltoja siitä syntyisi?

Ristiretki sateen jälkeen ja Sellainen maa millainen taivas, Varkauden taidemuseo, 2002

Ristiretki sateen jälkeen, 2002 (detalji), installaatio, koko 2,5 x 2,5 m

Avattu Kaaba

Mitä Kaaban sisälle kätkeytyy? Miksi naisille sen kiertämiseen on eri säännöt kuin miehille? Miksi naisten sulkeminen pois yhteiskunnan valtakehikosta on uskonnossa niin tärkeää?

Islamilaisen maailman pyhin paikka rakentuu tässä teoksissa legoista. Materiaali on arkista, melkein jokaisesta perheestä löytyvää ja antaa mahdollisuuden tutkia tematiikkaa luovan aikuisen leikin kautta. Avattu Kaaba ottaa kantaa Irakin sotaan ja islamilaisten arvojen erilaisuuteen suhteessa länsimaihin, asioihin, jotka ovat ajankohtaisia myös tänä päivänä.

Avattu Kaaba, taidemuseo Poikilo, Kouvola, 2018.

Avattu Kaaba, detalji.

Tuhkimo teatteriesitys

Tuhkimo on taiteilija Jaana Partasen ja äänitaiteilija Juha Valkeapään tilaustyö Hämeenlinnan lasten ja nuorten taidefestivaaleille. Tuhkimon visuaalisena ja tilallisen lähtökohtana ovat Partasen Arjen alkemiaa luotaavat teokset, kullatuista arjen esineistä muodostuvat installaatiot joita Valkeapää esityksessään käyttää.

Valkeapään kaksi erillistä esitystä muodostuvat improvisoiduista äänellisistä tansseista, joissa Valkeapää tanssii harjatanssia, halkotanssia, peilitanssia, paputanssia, vaahtotanssia, varpaan- ja kantapäänleikkuutanssia sekä laulaa tervetuliaisräppiä. Kertaakaan Tuhkimon prinssi ei vaivu absoluuttiseen epätoivoon. Tuhkaan paistaa aurinko! 

Tuhkimo-teatteriesitys, Hippalot, Hämeenlinna, 2003.

Tuhkimo-teatteriesitys, Hippalot, Hämeenlinna, 2003.

Tuhkimo on ylistyslaulu arjen prinsessoille ja prinsseille!

Esitykset mm. Kajaanin taidemuseo, Kuntsi, Valokuvataiteen museo, sekä lasten ja nuorten tanssi- ja teatterifestivaalit mm. Verstas V Jyväskylässä, Hurjaruuth Helsingissä, Sanataidepäivät Oulussa ja Hippalot Hämeenlinnassa, sekä Pohjoismainen lastenteatterifestivaali Reykjavikissa.

Tuhkimo-teatteriesitys, Sanataidepäivät, Oulu, 2005.

Entä jos tarkoituksemme ei olekaan saapua minnekään?

Ota yhteyttä

Jaana Partaseen

Partanen & Lamusuo Oy